Nuffnang

Friday, 11 July 2014

Manuskrip Gay. Remaja chapter 9. #99

kalau anda mula rasa keliru, mohon baca semula dari ASRAMA hingga ke REMAJA. jadi ini adalah chapter 9. selamat membaca!


Haikal tengok sawah padi menguning. Angin menderu laju kena muka dia. dia rasa seronok. Ah, best pulak layan perasaan petang-petang kat sawah padi ni. musim menuai da tiba sekarang ni. memang cantik je la melayan padi yang kuning sana sini. 
“wei Haikal. jom la carik ikan sepat. Kau buat apa termenung? Kau bukannya ada awek pun. Tak payah nak over layan perasaan. ” panggil Zahid dari celah-celah petak sawah padi. Haikal buat muka pandang Zahid. Zahid terus gelak-gelak pandang Haikal.
“babi perangai. Ayat tak boleh nak lagi sopan ke?” Haikal datang dekat dengan Zahid sambil sengih-sengih. Zahid hulur besen sebelum dua dua lipat seluar dan masuk ke dalam tali air celah-celah sawah padi.
“perhhhh, da lama aku tak makan ikan sepat ni. tetiba rasa lapar pulak.” Kata Haikal.
“jangan cakap kau. aku pun sama.” Balas Zahid. Dua-dua budak tu terbongkok-bongkok cuba carik ikan sepat guna besen yang ada celah-celah supaya air boleh keluar. Oh damn it. Aku da lupa la pulak nama dia apa. tapi siapa pernah main tangkap ikan sepat kat sawah padi, dia tahu la and dapat la bayangkan macam mana nak tangkap ikan sepat ni.
Peluh sekejap je da menjejeh kat dahi, leher, belakang badan Zahid dengan Haikal. “panas la pulak.” Kata Zahid. Dia letakkan ikan yang berjaya ditangkap ke dalam baldi. Haikal berdiri lepas tu kesat peluh. Zahid pulak lap muka guna lengan baju. Peluh da menitik dari muka budak tu.
“kalau dapat makan burung wak wak sekali ni sedap jugak.” Kata Haikal tetiba. budak tu pandang sawah padi lagi.
Zahid telan liur. “siottt. Kau buat aku makin lapar la pulak.”
Haikal sengih. “lepas ni kita tanya Achik nak tak? mana tahu dia ada dapat burung wak-wak hari ni.”
Zahid tunjuk thumbs up. “setuju!”


Zahid dengan Haikal duduk dekat beranda. Dua-dua hadap besen yang penuh dengan buah rambutan. Rambutan ni jiran sebelah rumah yang kasi sebab dia baru balik dari kampung yang ada dusun. Sekarang ada kat rumah nenek. Da la dekat sawah padi. Suasana pun nyaman, memang santai melepak je la kat beranda ni dengan Zahid. memang la ada nyamuk tapi dia da siap-siap pasang ubat nyamuk yang coil tu. makan malam tadi memang sedap habis. Nenek masak Sepat Mini Bumbu Cabai. Pastu ada jugak wak-wak goreng, rasa dia memang terbaik macam makan arnab! Pastu ada pucuk ubi lemak cili api, yang ni memang meleleh! Pastu ad ajugak sotong goreng and telur dadar. Nenek memang la terbaik! Sayang nenek sangat-sangat. Dia dengan Zahid bukan la cuti sekolah pun. Tapi ada cuti sekolah dari Khamis sampai Ahad, tu yang dia dengan Zahid cadang terjah kampung untuk melawat nenek. Dia gerak dari Sri Hartamas ke Pudu and tunggu Zahid yang dari Shah Alam untuk sampai kat situ sebelum sama-sama gerak ke rumah nenek dengan menaiki bas. Memang travel habis.
Bila sampai rumah nenek pagi tadi, nenek da ceria habis. Atuk pulak entah ke mana pekena teh tarik pagi-pagi. Tapi bila dia dengan Zahid jumpa atuk lepas tu, memang atuk pun ceria habis jumpa cucu-cucu kesayangan dia. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAH. Antara semua-semua cucu-cucu atuk and nenek, dia dengan Zahid je yang rajin balik rumah nenek. Macam abang Umar dia memang pemalas habis. Taik kucing betul.
“esok balik nak naik apa? bas ke kereta api?” tanya Zahid. Budak tu kunyah-kunyah buah rambutan
“aku nak naik kapal terbang boleh?” Haikal sengih.
Zahid mendengus. “kau ingat kau kerabat diraja Sulu ke apa ada banyak duit. Macam best je kalau naik tren balik KL.” Mata Zahid da bersinar-sinar.
“berapa lama dalam tren nanti kalau dari sini ke KL nu ha?” tanya Haikal. budak tu capai buah rambutan lepas tu kopek kulitnya.
Zahid angkat bahu. “ aku pun tak tahu. 8 jam rasanya.”
-,-
Haikal buat muka. “kau serius nak naik keretapi balik KL Sentral?” tanya Haikal pada Zahid.





Haikal melangkah mencari dewan untuk sesi taklimat orientasi. Da la dia daftar lambat sikit dari bebudak lain. Jadi sekarang dia tengah menggagau nak carik kat mana dewan untuk dengar taklimat ni? serius dia rasa sekolah ni besar gila abadi pastu memang sesat semedang je kalau dia salah masuk mana-mana blok. Oh man, -,- takkan signage pun takde?
Haikal turun melalui tangga menuju ke dewan makan sambil tali tie tergantung pada batang lehernya. Dia sejujurnya tidak tahu untuk mengikat tali leher. Dia pernah cuba mempelajarinya daripada kawan-kawan di sekolah lamanya, malangnya, dia terlalu dungu dalam hal-hal yang memerlukan kepakaran ni. Dia kini berada di ground floor dan sedang melalui Koridor Ilmu sebelum seorang lelaki memanggilnya. Muka lelaki ni nampak tak jelas.
“ eh, sini kejap.” Haikal tak bergerak. Aduh, apa pulak ni. Lelaki yang memanggilnya tadi mula menghampiri. “apesal tak ikat tie?” tanyanya serius
“err,”  Haikal buat riak muka bersalah. “ tak tahu ikat la.” Jawabnya perlahan. Sangat memalukan okay kalau seorang lelaki tak tahu ikat tie. Dulu, kat sekolah lamanya dia kena gelak hanya sebab tak tahu ikat tie. Sedih betul. Haikal memandang orang yang berada di hadapannya.
Muka lelaki tu terasa kabur. Dia tak berapa nak nampak sangat. Lelaki tadi mengambil tie Haikal.
“ meh aku buatkan. Ikat tie pun tak tahu. Memalukan.” Rungut lelaki tu. Haikal hanya tersengih bersalah. Tak tahu nak bagi reaksi macam mana. Haikal hanya memerhati sahaja lelaki itu tolong mengikatkan tie dia. kenapa dia tak berapa nak jelas nampak muka lelaki ni?
“ nah.” Hulur lelaki tu. “dah siap. Cuba dulu. Mana tahu terlebih panjang ke, terlebih pendek ke.”
Haikal mencubanya mengikut arahan lelaki tu. “ nama aku Hisha.” Hisha menghulur tangan.
“ nama saya Haikal.” Haikal juga menghulur tangan. “abang tahun akhir dekat sekolah ni ke?”
“abang?” Hisha buat muka. “ muka hansem macam aku, kau panggil abang?”
Erk. “ bukan ke?” Haikal gelabah. “ sorry, sorry.”
Senyum. “ gurau je la.” Dia menggosok-gosok kepala Haikal. “ aku memang tahun akhir, tapi stop calling me abang. Eww, buat aku rasa tua. Nak termuntah. Panggil aku Hisha je macam semua orang panggil aku. Clear?”
 Haikal membetulkan rambutnya. “ sangat clear.”
“ ouch, sorry pasal kau punya rambut. Jom pergi dewan. Dah lambat ni. Sepatutnya kau ada taklimat keselamatan pagi ni. Apesal lambat?” tanya Hisha macam pegawai keselamatan. Kedua-duanya mula bergerak menuju ke dewan.
“ tadi daftar lambat sikit. Tu yang lambat sikit ni.” Mereka berdua melintasi Koridor Ilmuwan sebelum sampai ke Taman Exora.
“ depan tu dewan. Pergi masuk. Aku ada hal kejap. Nanti kalau ada apa-apa hal, jumpa aku. Chow.” Dan Hisha terus berlalu meninggalkan Haikal.






“apa kau tengok tu?” tegur Paan. Dia menghampiri Haikal. Haikal menundukkan pandangan. Kini Paan berada di hadapannya. Paan tetiba menanggalkan bajunya dan seluar track. Tinggal boxer oren je. Haikal dah pelik habisan. Kerut dahi bagai.
Dia mendongak memandang Paan. “ke ken kenapa?” gagap.
“kau tanya kenapa?”  Paan menolak Haikal ke atas katil. “ aku nak malam ni kau layan aku.”
Haikal dah terkejut. “apa ni? Apa ni?” dia cuba bangun tetapi Paan menghempap badannya. “tolong, tolong. Apa ni abang paan?”
“kau diam. Kalau tak nahas kau aku bantai kau.” Gumam Paan.
Haikal meronta-ronta. “ tolong abang paan. Tolong la.”
Paan geram. Terus di tampar pipi Haikal sekuat-kuat hatinya. “ kau memang bangsat. Aku dah suruh diam tu diam je la bodoh!”
Pipi Haikal sakit. “ abang paan. Tolong jangan.” Haikal merayu.
Pintu bilik terbuka serta merta. Haikal mengharapkan ada yang akan membantunya. Dia lega. “abang Imran! Tolong.” Jerit Imran. Imran terus datang ke arahnya, menolak Paan ke tepi sebelum menumbuk perutnya. Perutnya senak. Memang sakit gila woi. Ni kena tumbuk dengan apa ni? Tangan ke batu?
“bodoh Paan. Apesal tak kasi dia diam je terus? Memekak je. Aku dari luar pun boleh dengar suara bangang budak ni.”
Paan sengih. “ chill la Imran. Aku bernafsu la bila tengok bebudak ni meronta mintak tolong.” Paan pandang buas ke arah Haikal. “apa lagi. Jom la rasmikan budak ni. Adik aku dah meronta-ronta dalam boxer nak lubang malam ni.”
Imran sengih. “ kau memang nafsu kuda la. Baru pagi tadi kau lanyak budak aras tiga. Sekarang pun nak lagi?”
“wooo! Lain wo. Budak aras 3 tu yang serah diri kat aku. Tapi tak sedap mana pun. Lubang pun macam longgar. Tapi aku jamin budak ni mesti ketat gila.”
Perut Haikal sakit apabila ditumbuk Imran sebentar tadi.l Haikal takut mendengar perbualan diorang berdua. Dia cuba bangun untuk selamatkan diri tetapi Imran menolak tubuhnya. Dia terbaring semula. “kau fikir kau dapat lari ke hah?”
Imran menanggalkan seluar Haikal pada ketika Haikal meronta-ronta dan lepas tu dia kena tumbuk lagi sekali. Imran bisik kat telinga Haikal. “kalau kau rasa tak nak kena jolok kasar-kasar, baik kau diam.”
Imran terus kasar koyakkan bajunya. Haikal dah takut. Air matanya mula meleleh sikit. “apa ni abang Imran.”  sebak Haikal. Dia kini hanya ber boxer sahaja.
“aku tahu kau suka aku kan.” Bisik Imran kat telinga Haikal. Imran menghidu Haikal rakus dari telinga ke leher lepas tu menggigit leher budak tu. Haikal meronta-ronta. Babi apa! Dia buat love bite. Haikal geleng-geleng kepala.
“tolong abang Imran. tolong.” Paan pegang tangan Haikal ke atas.
“kau ni macam budak perempuan la, asyik menangis je.” lepas tu Imran lempang pipi dia kuat-kuat. Terasa berdesing telinga dia.
“ apa lagi weh. Cepatlah lanyak budak ni. Kau tak nak, aku lanyak dulu.”
“woo! Sabar la.” Imran terus bangun dari menghimpap Haikal. Dia menanggalkan boxer Haikal dan kini budak lelaki itu sudah bogel sepenuhnya.
“perghh., batang dia pun nampak macam sedap je.” Puji Paan.
“abang Imran. tolong la.” Rayu Haikal.
“tolong apa?” tanya Imran kasar. Dia mengangkat kasar kaki Haikal ke atas dan bontot Haikal kini menghala ke arahnya. “merah gila. Perghh. memang ketat la ni. Kau nak mintak tolong aku kan? Malam ni aku tolong puaskan kau.” Sejurus Imran  berkata begitu, Haikal terus merasakan bontotnya sakit. Imran masukkan kasar jari telunjuk dia ke dalam bontot Haikal. pastu pusing-pusingkan jari dalam tu.
Dia menjerit kuat. Pedih! Terasa macam kena cucuk dengan benda tajam. Paan terus tampar muka dia. “ bangsat! Siapa suruh kau menjerit.”
Haikal teresak-esak diam. Bontotnya pedih. Imran jolok kuat-kuat jari ke dalam bontot Haikal. Haikal da meronta-ronta sakit sambil mengerang sakit. Mata da tertutup rapat sebab terlampau sakit. Paan pegang kuat dua-dua tangan dia, jadi dia memang tak dapat nak buat dan tak dapat lepaskan diri.
“sedap tak Haikal?” kata Imran perlahan sebelum berhenti menjolok jari ke dalam bontot budak tu. haikal tercungap-cungap. Dia da berpeluh sakan. “aku tanya sedap tak?” tanya Imran geram kali kedua pastu jolok kasar guna jari ke dalam bontot Haikal.
“ARGHH!” Haikal automatik terjerit. Bontot Haikal terangkat ke atas sebab sakit.
“Bodoh!” tengking Paan. “Imran tanya tu jawab la sial.” Terus dia kena pelempang lagi dengan Paan. Telinga berdesing. Mata pun da berpinar. Air mata meleleh sikit.
“sedap tak?” tanya Imran. “hemm, sedap?” perlahan-lahan Haikal rasa bontot dia makin sakit lagi. Imran masukkan jari dia yang kedua. Haikal terus meronta-ronta sakit. Pastu Imran jolok-jolok kasar guna dua jari.
“woi! Aku tanya ni sedap ke tak?!!” Imran masukkan jari dia sedalam-dalamnya ke dalam bontot Haikal. pastu jolok kasar guna jari.
Haikal makin kuat menggeliat. Badan dia da melentik-lentik “sedap! Sedap! Sedap!” kata Haikal terpaksa. “pleasee, pleaseee. “rayu Haikal. “sakittt. Tolong berhenti.” Air mata da meleleh sikit. “tolong berhentiiii.” Haikal jerit sikit.
Terus Imran keluarkan jari dia dan pandang menyeringai kat Haikal. Haikal tercungap-cungap tarik nafas lega.  Dada berombak turun naik. “aku bagi special treatment la.”
Haikal terasa bontot dia macam ada something nak masuk. “ tak nak! Tak nak!” Haikal da meronta-ronta untuk lepaskan diri tapi Paan pegang kuat tangan dia. Imran bengang yang tengok Haikal meronta sana sini terus kasi penumbuk dekat perut. Haikal mengerang kuat dan berhenti meronta. Perut dia rasa macam kena hempap dengan batu je tadi. “sakit.” Haikal meronta perlahan. Imran perlahan-lahan masukkan batang ke dalam bontot Haikal , lepas tu berhenti kejap untuk sesuaikan diri dengan lubang hangat.
“ketat.” Puji Imran. budak tu kesat peluh kat dahi. “sedap bro.” Imran sengih kat Paan. Lepas tu Imran mula menghenjut Haikal dengan kasar tanpa peduli sama ada Haikal sakit ataupun tidak.

 “abang paan.” Panggil Haikal perlahan. “sakit sangat. Please jangan.” Dia tahu kini Imran sedang meliwatnya. Air matanya meleleh.
Paan mencebik. “ fuck dia kuat-kuat weh. Budak ni suka, dia kata.” Paan terus menekup mulut Haikal.
Imran tergelak kecil. “as you wish.” Imran terus menghenjut laju macam naik kuda. Terhenjut henjut rakus.  Dan Haikal pula, air matanya meleleh laju tanpa dapat berhenti. Setiap kali tusukan yang Imran buat, setiap kali tu juga la Haikal menutup matanya pedih. Badan Haikal tersentak-sentak setiap kali Imran menghenjut kasar. Haikal hanya mampu mengerang setiap kali dihenjut.
 “giliran aku pulak.” Kata Paan. Imran mengesat peluh di dahi sekali lagi.
“sekajap. Aku nak pancut dalam bontot budak ni.” Imran ketawa kecil sambil menghentak-hentak kecil sebelum Haikal merasai ada pancutan hangat dalam bontotnya. Haikal da tak tahu nak buat apa. Dia da tak berdaya. Lemah semuanya.
“aku memang puas gila dengan budak ni.” Dia merenung Haikal. “ mantap la sial.” Imran picit sikit tetek Haikal. Haikal mengerang sakit tapi dia dah tak larat nak gerak. Kakinya lenguh apabila di angkat ke atas tadi dengan masa yang lama. Dia longlai. Haikal cuba bangun, namun Paan menolaknya jatuh kembali.
Dia tertiarap.
Paan hanya gelak. “bodoh. Nak lari la sangat. Kau fikir kau dapat lari ke hah?” dia pantas menghimpit Haikal dari belakang.
“abang Paan. Tolong.” Rayu Haikal perlahan. kemudian terus Haikal meraung. Bontotnya sekali lagi ditusuk kasar.
“sakit!! Tak nak!!”
“bangsat.” Imran menolak kepala Haikal. “ siapa suruh kau meraung hah?!!” dia menunjal-nunjal kepala Haikal berulang kali.
Haikal menangis perlahan dan setiap kali Paan menghenjut, dia mengerang sakit. Paan pulak mengerang sedap. Puas. Haikal genggam kuat cadar katil tanda sakit sangat.
“bontot, perrghh. Mantap gila.” Paan menepuk bontot Haikal.
“abang Imran.” air matanya dah meleleh. “tolongla. Sakit sangat ni.” Rayu Haikal tanpa sudah. Henjutan Paan semakin lama semakin laju. Budak senior tu mengerang makin kuat. Haikal makin kuat tersentak-sentak.
“arghh.” Paan mengerang sekuat-kuatnya. Sekali lagi Haikal merasakan ada cecair panas dalam bontotnya. Dia malas dah nak pikir tu air apa. Air mani ke apa ke. Yang penting dia nak keluar je sekarang.
Dia terbaring meniarap longlai. Bontotnya sakit. Paan mengeluarkan batangnya dan terbaring tepi. Imran pun sama. Dah terbaring dekat katil seberang bilik sambil mengurut batangnya. Dalam bilik ketua aras ada 2 katil je. Haikal cuba bangun tetapi kakinya tak larat. dia melangkah perlahan-lahan sebelum dia terjatuh semula di atas lantai.
Paan bangun dan memegang pipinya kasar sebelum mencium rakus bibirnya. Paan menolak kepala Haikal ke belakang. Dia pantas mencapai baju Haikal dan membalingnya ke arah budak itu
“nah baju kau. Pakai cepat. Lepas tu pergi belah masuk bilik kau. Kalau aku tahu cerita ni bocor. Tahu la apa yang aku nak buat dekat kau.” Amaran Paan.
“dah la Paan. Matikan lampu. Aku nak tidur ni.” Rungut Imran. “ aku penat henjut budak ni. Esok ada latihan taekwando lagi.” Rungutnya perlahan sebelum tenggelam tidur.
“cepat la pakai baju kau.” Paan menolak kepala Haikal lagi. “aku nak tidur dah ni.”
Haikal mencapai bajunya sebelum matanya merah memakai boxer, seluar dan bajunya. Bajunya sudah koyak rabak.
“dah keluar.” Paan menolak kasar Haikal keluar bilik sampai jatuh sebelum dia menutup pintu bilik tanpa mempedulikan Haikal yang terjatuh. Haikal hanya mampu menangis perlahan.





Haikal dengan Paan duduk dekat tepi pantai hadap laut. Hari ni sabtu. Jadi dua-dua memang selamba je lepak tepi pantai malam-malam sebab esok bukannya ada kelas. Jadi tak perlu nak tidur awal la malam ni. Haikal pejam mata sambil dia biarkan angin laut kena pada mukanya. This is bless! Dia terasa bau garam laut dan dia sukakannya! Bunyi laut dan ombak pun memang tenang habis je. rambut dia yang sedikit panjang da terbang-terbang ke belakang. Dia pakai long sleeve dengan seluar sukan pastu duduk atas selipar jepun.
Tetiba dia terasa pipi dia kena cium. Haikal celik mata pastu pandang tepi. Paan cium pipi dia masa dia tutup mata. Haikal sengih tengok Paan.
“kalau jumpa pantai, sampai abang pun dia lupa.” Kata Paan dengan nada macam merajuk.
“alolololololo. Sorry la honey bunny.” Haikal gosok-gosok rambut Paan sambil bibirnya senyum kecil. “bukan tak nak layan, Cuma suka dengan pantai je. you are still my man. Ada abang, ada pantai, semuanya ada.” Senyuman Haikal makin melebar. Lepas tu terus dia cium pipi Paan cepat.
Paan terus menyengih. “cium pipi je?”
Haikal gelak. “da tu? nak apa lagi?”
“yang lain pun kena cium jugak. Nanti dorang memberontak kat sayang, abang tak tahu.” Paan jeling manja dekat Haikal.
Haikal senyum lebar sebelum cium pipi Paan yang lagi satu. Paan tutup mata sambil senyum. Pastu cium dahi. pastu cium hidung. Pastu cium bibir sekejap. “okay da cium.” Haikal sengih-sengih. Pastu terus budak tu bangun dan kibas-kibas pasir yang melekat dekat seluar.
Paan bukak mata balik. “alaaaa, tu je?” rungut Paan.
“tak cukup ke?” Haikal buat-buat terkejut.
“tak.” Paan terus laju geleng-geleng kepala.
Haikal da gelak-gelak balik. “nanti sayang kasi lagi kay.” Paan terus buat muka gembira dan teruja bila Haikal cakap macam tu. “Sayang nak jejalan jap.”
“sayang nak pergi mana?” Paan kerut dahi.
“jejalan kejap. Area sini sepanjang pantai je. Jom teman.” Ajak Haikal.
“nak usha orang buat projek la tu.” Paan da gelak-gelak.
Haikal julingkan mata ke atas. “jangan nak mengarut.” Haikal sengih-sengih dah pulak lepas tu. “dia punya kepala otak la kan, memang la pikir entah apa-apa. memang la nak buat sayang gelak je”
“abang malas nak bangun la sayang.” Balas Paan. “tarikkan abang bangun, sayang, pleaseeeeee.” Paan hulurkan tangannya untuk Haikal tarik.
Haikal terus tarik tangan Paan untuk bangun tapi bila Paan da separuh berdiri terus Haikal lepaskan tangan. Paan jatuh terduduk balik kat atas pasir. Paan terus mencarut pastu jerit nama Haikal.
“Haikal!!!!”
Haikal terus gelak gelak dan lepas tu terus lari dari situ. “Padan muka!” jerit Haikal sambil lari laju-laju. Paan bangun dan kejar Haikal dari belakang.
“abang dapat sayang, siap la sayang, abang babap nanti!!”
Haikal gelak kuat-kuat je sambil lari.





"jom makan, abang belanja. abang lapar la sayang" masa ni dorang ada kat library. Haikal pandang dia pelik.
"nak makan kat mana? makan kat mamak je la ea?" lepas tu Haikal sengih comel sampai nampak dimple." Haikal takde duit sangat la tinggal."
"takpe, abang belanja okay."
"okay, jom pergi makan, tapi jangan lupa singgah ATM, nak keluarkan duit."
"abang belanja la."
"nope. I have my own money, kenapa nak guna duit orang lain."
"biarlah abang nak belanja sayang. da tu nak belanja siapa lagi."
"takpe la, abang simpan kay. nanti kalau emergency, then you can use that money. nanti da banyak sikit sampai beriban, abang belanja la sayang pergi honeymoon." lepas tu Haikal gelak-gelak kecik.
"sayang nak pergi mana, nanti kita pergi kay bila duit abang da banyak." kata Paan semangat.
"takde la. Haikal gurau je la. isk dia ni."
“sayang cakap la. nanti kita pergi. Abang janji, nanti kita pergi sesama.” Paan angkat tangan belah kanan seolah-olah berjanji. Muka memang da bersemangat habis.
“em, emm” Haikal berfikir kejap. “entah la abang. Sayang tak tahu. I have no idea.” Haikal angkat bahu. “abang nak pergi mana?” tanya Haikal balik.
Paan sengih lebar. “ada la satu tempat tu. nanti abang bawak sayang. Laparrr, jom kita makan dulu ea. Nanti abang cerita lagi.”
“okay.” Balas Haikal ceria.






“we need to talk.” Kata Haikal kepada Paan. Masa ni kat tepi padang. Paan tengah duduk amik angin lepas penat berlatih ragbi.
“aku tak nak cakap dengan kau.” Kata Paan sebelum belah dari situ.
“are you really hate me?” Haikal terus ikut langkah Paan. Paan baling bola ragbi ke dalam stor sukan sebelum masuk ke dalam bilik persalinan kat sebelah stor sukan tu. Haikal ikut masuk. Great. Takde orang lagi. Dia harap je kejadian lepas tak berulang lagi. Paan tanggalkan baju dia sebelum baling ke lantai.
“what on earth are you doing here?”
“I want to explain.”
“explain apa lagi?” Paan terus berpaling dan tarik rambut Haikal kasar. “KAU NI MEMANG SLUT! SON OF A BITCH!” Haikal kena tolak lepas tu.
“sakit la abang Paan.” Kata Haikal sambil pegang bahu dia.
“pandai pulak kau kata sakit. Masa kau pergi mengefuck dengan  orang lain, kau tak fikir hati aku yang sakit ni!” Paan terus duduk kat kerusi lepas tu bangun balik. “aku tak sangka. Sampai hati kau buat aku macam ni. aku punya la setia kat kau.”
Haikal sakit hati. dia tetiba terus teringat malam dia carik Paan kat bilik tapi budak tu takde. “ooo, abang pergi fuck orang lain takpe pulak. Ingat Haikal tak tahu la.”
“kau ingat aku macam kau ke yang selalu pergi beromen dengan budak lain? Kau ingat aku keji macam tu ke?”
“abang jangan ingat Haikal tak tahu!!” marah Haikal. “Haikal tahu abang selalu main dengan budak junior. Sekarang ni siapa yang macam cilaka?! Abang ke Haikal? Lain kali nak cakap tu tengok diri sendiri dulu. Tak payah nak cakap orang lain.” Dada dia memang da turun naik sebab terlampau marah.
Paan datang mendekat kat Haikal. Haikal berundur ke belakang sikit. “aah. Memang aku pergi beromen dengan budak-budak junior tu. kau ada masalah dengan benda tu?!!” kata Paan bengang. “Memang aku tak puas main dengan kau sebab tu aku pergi fuck budak-budak junior yang baru masuk.” Paan tolak-tolak dada Haikal dengan jari dia. Paan sebut satu persatu lepas tu. “kau-tu-da-la-hambar-setiap-kali-aku-main-dengan-kau. macam kayu.”
Haikal rasa bengang gila. Kepala pun da terasa berasap je. Dia tepis tangan Paan. “okay. Now I know.”
“Now you know. Da la, pergi berambus. Lepas ni kau nak pergi beromen dengan jantan mana pun aku da malas nak amik tahu. Memang betul la apa yang Imran kata dulu, kau ni memang sedap mula-mula je. da last-last macam binatang je rasa.” Paan ludah kat lantai. “tu,” Paan tunjuk. “tempat kau kat situ.”
Mata Haikal da merah. Tolong la jangan nangis kat sini. Adus. Dia tak nak buat scene menangis tapi setiap kali dia tahan mata dia jadi merah, makin nak nangis la pulak rasanya. Tapi dia tahu, ni mata merah sebab 1) menangis 2) sebab dia tengah tahan marah yang amat sangat. Kang ada je kaki masuk mulut kejap lagi. Sumpah tangan tengah menggigil sebab nak naik ke muka Paan.
“oooo, nak nangis pulak. Kau ingat aku nak simpati la dengan mata merah kau. masa kau sedap-sedap dengan jantan lain, kau tak fikir pulak yang satu hari nanti aku pun sakit hati macam nak gila.” Paan tolak-tolak Haikal.
Haikal tepis tangan Paan. “da abang ni kenapa.” Suara Haikal da bergetar. Cuba tahan nangis. Dush. Tolonglah jangan nak keluarkan air mata kau kat sini. Aku tak nak nampak yang aku ni loser gila depan Paan. Dia genggam tangan dia kuat-kuat. “abang pun main dengan orang lain, boleh pulak? Buat penat je orang jatuh crush dengan abang! Kenapa abang buat Haikal macam ni? I’m in love with you!!! Tolong la jangan buat Haikal macam ni.”
“jatuh cinta?” Paan tergelak kuat. “kau ni gila ke apa? Sekarang ni kau da pergi beromen dengan jantan lain pastu kau cakap kau jatuh cinta dengan aku? Lagi satu, sejak bila pulak yang kita ni bercinta. Hei!”Paan tampar pipi Haikal perlahan berkali-kali. “kau dengar sini elok-elok, untuk pengetahan kau, kita ni tak boleh bercinta. Kau ingat aku layan kau baik-baik, kau ingat aku betul-betul jatuh cinta kat kau ke? Dan untuk sampai 1000 tahun sekali pun, kau tak akan dapat buat aku jatuh cinta dekat kau kalau kita ni boleh bercinta. Budak, kau dengar sini, boleh tak kau jangan berangan. Kau-tu-tempat-lampiaskan-nafsu-seks-aku-je. puas hati kau! kau kena ingat, kau ni macam air ludah aku kat lantai tu je. kau pikir kau sama taraf dengan aku?
Paan sengih lagi.  “Kau sedar ke tak selama ni yang aku bukannya serius couple dengan kau? kau tak sedar ke yang selama ni aku memain je? kau sedar ke tak ni??!!” tengking Paan.
Haikal tolak Paan. “ you are so babi. Babi pun tak macam kau.”
Paan cekak baju Haikal lepas tu tolak Haikal kat dinding. Haikal da sesak nafas. pintu bilik persalinan terbuka. Ada seseorang masuk. Ianya Imran dan.....




Haikal menapak masuk ke dalam kapal terbang dan mula mencarik tempat duduk dia dalam Malaysia Airlines. Abang Umar pun bijak, masa beli tiket flight aku nak pergi ke Ireland buat pertama kalinya, dia beli waktu yang berasingan dan pejadah dia sekarang , aku duduk jauh gila dari family. Haikal buat muka. Ada orang duduk kat tempat dia. siapa la pulak mamat ni. da la tengah mood tak elok sebab kejadian petang tadi yang sebelum abang Umar jemput dia kat sekolah.
“saya rasa awak salah duduk tempat la.” kata Haikal. malam ni dia pakai hud hijau besar yang memang besar abadi plus dengan seluar tiga suku. Malas la pulak dia nak capai baju lain tadi. Dia memang sebat je baju yang ada depan mata dia kat rumah tadi. Banyak baju yang da siap packing dalam kotak and benda-benda lain, malas pulak dia nak selongkar balik.
“eh? Tersalah ea?” lelaki yang salah duduk tempat dia tu cek cek boarding pass lepas tu sengih-sengih. Maybe untuk cover malu kot. “sorry, saya sebelah sini sebenarnya.” Lepas tu budak lelaki tu keluar and bagi ruang untuk Haikal masuk sebelum budak lelaki tu duduk sebelah dia.
Haikal terus pandang luar tingkap once duduk kat tempat duduk dia untuk tenangkan perasaan dia. dia da nak tinggal Malaysia da ni. semua kenangan zaman sekolah memang dia tinggal macam tu je. memang lepas ni da tak contact da budak-budak sekolah. Dia nak lupakan benda-benda bodoh dekat sekolah. Dia nak lupakan semua pasal sekolah. Kejadian petang tadi memang shiznitz! This is just fuck up. Horrible and messy kan kepala otak je. mata da sembap sikit. Fuck! Takkan sebab ni pun, aku nak nangis jugak.
“ehem. Sorang je ke?” tanya lelaki sebelah dia tu. boleh pulak time-time macam ni budak sebelah aku ni tanya soalan. Dia pandang budak sebelah dia tu and geleng perlahan sebelum pandang tingkap balik. Kalau dia cakap something je mesti dia akan nangis. Jadi better dia just geleng kepala and pandang luar. Sekati kau la kalau nak label aku sombong ke apa ke. Tapi sekarang memang takde mood nak bercakap.




“hari ni kita nak jejalan raya kat mana abang Fid?” tanya Haikal pada Hafid kat sebelah. Kereta bergerak perlahan keluar dari taman perumahan Haikal. Oh Hafid memang nampak kacak bergaya! Baru 3 bulan duduk Dublin tapi tahun ni family dia decide nak raya dekat Malaysia jugak. Tu yang terbang balik ke sini malam puasa yang terakhir. Sempat jugak la main mercun sedas dua untuk lepas gian. Nak main kat Dublin? Tak pasal kena tendang dengan jiran sebab buat pencemaran bunyi. Hari ni, dua-dua, dia dan Hafid dorang pakai baju melayu warna pink. Aneh. Tapi not the same tone of pink la. Cuma dua dua warna pink. Banyak-banyak warna baju melayu kat dunia ni, tahun ni baju raya boleh sama warna la pulak.
“ikut abang Fid raya dengan kengkawan abang, nak tak?” ajak Hafid.
“ehh? Serius la? boleh ke? nanti kawan-kawan abang Fid tak pelik ke?”
Hafid sengih je pandang Haikal. “tak pun. Da kenapa pulak dorang nak pelik?”
“ye la. dorang bukan kenal Lulu sapa pun.” Ayat Haikal makin lama makin perlahan. dekat radio da ada lagu Anugerah Aidilfitri dari Siti.
“nope la Lulu. Dorang okay je. kalau dorang tanya, cakap je la Lulu ni sepupu abang Fid. Apa susah.”
“ooo okay abang Fid. Lulu ikut je.”




Haikal telefon Hafid. Tak angkat. Flight nak balik Ireland dalam masa 15 minit lagi. kamon Hafid, kamon. Angkat telefon. Aku tak paham apa yang nak dimarahkan sangat si Hafid ni pasal Paan. Aku Cuma cakap je yang aku nak pergi sekolah lama aku, nak tengok sikit-sikit. Mana tahu dia boleh jumpa kawan – kawan lama dia ke.
“and kalau Lulu jumpa Paan, lagi bagus kot sebab ada benda yang Lulu rasa tak settle down lagi.
“pasal apa lagi?” tanya Hafid. Budak tu da ketap bibir tanda jeles. Masa ni kat dalam kereta. Dua-dua terasa nak makan meatball kat IKEA jadi dua-dua pun terjah pi IKEA nu ha. Semata-mata kerana meatball yang gebu itu!
“something. Lagipun ada benda yang Lulu nak pulang kat dia.”
“kenapa tak buang je terus?” jelas nada suara Hafid jeles yang amat.
“abang jeles ke?” Haikal sengih tengok Hafid.
“this is not something funny Luthfy.”







“hello, nak cakap dengan siapa?” kedengaran suara budak lelaki yang angkat fon Hafid. Kat belakang memang bising dengan banyak suara. Kat mana la pulak mamat Hafid ni.
“Hafid ada?” tanya Haikal. Haikal tengok jam. 12 minit nak masuk kapal terbang. Mana kau ni Hafid. Siapa pulak yang angkat telefon kau ni.
“oh jap ea. Hafid pergi basuh tangan tadi.” Kata budak lelaki tu.
Jeda. 10 saat. 20 saat. 30 saat. Tik tok tik tok. Masa terus berlalu.
“hello.” Suara garau Hafid kedengaran. “em, Luthfy, nak apa kau telefon ni?”
Sedihnya hati bila Hafid cakap macam tu dengan dia. da tak mesra langsung. “Lulu nak balik Ireland ni. abang kenapa tak balas mesej Lulu?” Tanya Haikal perlahan.
“perlu ke aku balas mesej kau?” ayat Hafid dingin.
“perlu la abang Fid.” balas Haikal pantas.
“kau pergi la telefon Paan sana. Aku rasa kau salah telefon orang ni. dan tak payah nak ngada-ngada panggil aku abang Fid. Aku rasa geli. Kau ada nak cakap apa-apa lagi tak? aku busy ni.”
“dengar la cakap Lulu dulu.” Rayu Haikal
“eh pergi mampus sana la kau. tak payah nak telefon aku lagi. kalau aku tahu kau telefon aku atau texting aku dalam masa terdekat ni, jangan harap aku layan kau lagi.”
“sampai hati abang Fid.” Haikal da sedih. Babi, apesal aku nak sedih ni?
“da da. Pergi sana kau. pergi kau dengan Paan kau sana tu. lagi satu, aku dengar kau panggil aku abang Fid, tahu la nasib kau. ”
KLIK. Hafid letak telefon.




Sekarang Dublin tengah musim luruh. Daun warna warni bersepah. Haikal dalam perjalanan ke sekolah dia dengan berjalan kaki. Dia tak tahu apa cerita pasal Hafid since then sebab setiap kali dia nak contact Hafid, Hafid akan buat bodoh je. cerita sebenar dia berbunyi begini.
Masa dalam kereta nak menuju ke IKEA tu, tetiba kenangan sekolah buat dia teringat akan something. Tetiba dia terasa nak tanya khabar and jumpa kengkawan sekolah lama dia. for example, John rumate si Hisha tu and Adam bekas rumate dia kat hostel. And dia nak jumpa Paan untuk cakap several last thing and nak mintak maaf bla bla bla and last dorang jumpa pun, dalam keadaan tak berapa baik which is dia tumbuk Hisha masa tu. dan entah kenapa, dia tak rasa nak jumpa Hisha tapi dia okay je kalau nak jumpa Paan. Bila pikir pasal Hisha, tetiba terasa macam ada benda mencucuk kat dada dia.
Jadi, bila dia mula sebut nama Paan dalam kereta, Hafid yang memang cepat jeles terus cemberut dan buat muka. Haikal tahu yang Hafid ni memang kuat jeles tapi tak sangka la pulak sampai marah macam tu sekali. And the rest is history which is Hafid kurang bercakap masa kat IKEA and dia kena maki dekat KLIA dan dalam perjalanan menuju ke Dublin, ia nya terasa sucks sebab dia kenal Hafid dalam flight jugak and kenangan dalam kapal terbang hanya buat dia rasa nak menjerit.
Dia tak la sampai tahap yang dia suka pada Hafid lagi. dia Cuma rasa , dia boleh rely on pada manusia bernama Hafid. Hafid, Hafid, kenapa kau garang sangat kat aku ni?
Pintu utama da tak jauh. Dia boleh nampak bangunan paling tinggi bahagian utara sekolah dia tu dari sini. Hanya terletak kira-kira 50 meter jauh dari dia je. dia tengok jam tangan. Da tak banyak masa sebelum sesi pertama akan bermula. Sesi pertama untuk hari ini ialah kelas Bahasa Perancis – Bahasa Antarabangsa.  Sekolah dia tu terletak seberang jalan dan lepas tu terus je dia berlari-lari anak melintas jalan tanpa pandang kiri kanan. Dan BOOM! dia terasa badan dia macam tercampak.





Haikal terus terjaga bangun dan nafas dia tercungap-cungap macam baru lepas marathon 30 km. Dahi da berpeluh. Dia terasa belakang badan dia basah dengan peluh walaupun kereta full dengan aircond. dia terasa betul-betul tercampak kena langgar kereta.
“Haikal? kau okay ke ni?” tegur Sufiyan dari tempat duduk penumpang kat depan. Hafid kerling Haikal dari belakang. 
“kau okay tak Haikal?” tanya Hafid pulak. Suara garau budak tu nampak macam risau. Dari kerutan dahi pun nampak yang budak tu risau gila. 
“okay, okay.” Kata Haikal perlahan. sekarang dorang dalam perjalanan balik dari MGS dan mereka menang pusingan ke 2. Sufiyan kata dia nak pergi jumpa awek dia dulu, jadi macam biasa turunkan dia dekat PJ Train Station sebelum Hafid dengan dia chow cin cau balik rumah.
Mimpi dia tadi memang dia ingat. Memang jelas betul dalam mimpi. Dia bersandar pada kerusi dan pandang luar tingkap. Jadi memang betul la dia pernah couple dengan Paan dulu. Dan bila dia ingat mimpi dia tadi, tetiba dia terasa benci kat Hafid pulak. Atas sebab-sebab bodoh dia kena marah dengan budak tu. dan Paan jugak. Pasal benda bangang dorang gaduh dan dia baru tahu yang Paan pernah curang kat dia dulu. Semua ni memang bodoh. Dan yeah -,- dia pernah kena rogol paksa dengan Paan dan jugak Imran. tapi dia rasa dalam mimpi tu, dia macam kurang sorang je la. siapa kah?
Dalam mimpi dia ada jugak Imran kata something. Ah, -,- dia memang tak ingat sangat tapi dia rasa Imran pun sama macam Paan je. perangai babi.kereta berhenti dan Sufiyan mula turun. Dan siapa pulak Hisha? muka budak tu tak nampak dengan jelas sangat. Siapa pulak budak tu? bila dia teringat nama Hisha dalam kepala otak, dia terasa dada macam ada sakit mencucuk dan rasa sedih sikit. Da kenapa aku ni?
“aku chow dulu!” kata budak tu semangat sambil lambai-lambai tangan berlalu dari kereta dan masuk ke PJ Train Station. 
“Lulu,” Panggil Hafid. Budak tu pandnag belakang tengok Haikal. Haikal pandang Hafid sekejap sebelum pandang luar balik. “teman abang Fid duduk depan boleh?” pintu Hafid.
“okay.” Balas Haikal separuh sebelum dia duduk kat tempat pemandu di depan. Lepas Haikal duduk kat depan, Hafid masuk gear dan kereta mula bergerak dari situ. 
“Lulu okay?” tanya Hafid concern. Haikal diam tak menjawab. Hafid tengok Haikal sekejap-sekejap tanda nak tengok sama ada budak itu okay atau tak. kenderaan banyak kat Federal Highway. “kita makan cendol nak tak Lulu?” ajak Hafid ceria. “abang terasa haus la.”
Haikal diam je. dia tak jawab ajakan Hafid. Haikal pandang luar tingkap tengok kereta yang banyak tanpa mempedulikan Hafid. Lepas tu terasa tangannya macam dipegang. Hafid tengah meramas-ramas tangan dia sambil budak lelaki tu bawak kereta.
“Lulu okay tak ni?” tanya Hafid. “abang risau la tengok Lulu. Tadi masa kat MGS okay je abang tengok. Ni lepas bangun tidur terus bad mood. Lulu mimpi apa tadi?” Hafid meramas-ramas manja lengan Haikal pula. 
“aku okay je la Hafid.” Kata Haikal dingin. Dia terasa macam nak pukul je Hafid sekarang ni. bila dia ingat balik pasal mimpi tadi, dia terasa macam nak kasi kaki kat Hafid. 
Hafid terus pandang Haikal bila budak tu cakap kasar macam tu. “Lulu,” kata Hafid perlahan. “kenapa cakap kasar ni. abang Fid ada buat salah ke?”
Diam. Haikal tak jawab apa. Hafid hela nafas berat. 
“kalau abang Fid ada buat salah, abang Fid mintak maaf kay. Sorry kalau ada buat Lulu sakit ha..”
“aku da ingat pasal hal kita gaduh dulu.” Pintas Haikal. Hafid terdiam. “aku ingat malam sebelum aku balik Dublin tu kau cakap apa. kau cakap kalau aku sebut nama kau as a Abang Fid , kau tak akan layan aku lagi. kau cakap, aku boleh pergi mampus.”
Hafid cuba sentuh bahu Haikal tapi pantas budak tu tepis. “abang Fid,”
“aku nak balik.” Kata Haikal beku.
"abang Fid mintak maaf." kata Hafid perlahan. muka budak tu muram




semoga anda paham kronologi cerita ini. zaman Zahid and Haikal tangkap ikan sepat dan makan buah rambutan dekat rumah kampung dia ialah waktu dorang berdua 15 tahun. then masa scene Haikal dengan Hisha, masa umur Haikal 16 tahun. scene dia dan Hisha tu ada jugak dekat ASRAMA. then scene Haikal kena rogol dengan Paan dan Imran ialah sewaktu Haikal 16 tahun. scene tu ada dalam ASRAMA. scene Haikal dating dengan Paan dekat pantai, itu tidak terdapat di ASRAMA. hanya terdapat di REMAJA sahaja. 

ah, yang lain-lain pandai la kau carik dan baca sendiri. kalau kau memang pembaca cerita ASRAMA dan REMAJA, korang tahu la sama ada scene yang korang tengok tu ada dekat cerita ASRAMA ataupun tidak ada. jadi, bab 9 ni telah mengikut kronologi hidup Haikal. semoga anda paham! selamat membaca! :)

p/s
masa aku taip benda ni kat blog, aku da tersengguk sengguk da.

19 comments:

  1. yesssssszzzaaaa... flash back...

    ReplyDelete
  2. Bapak pemalas siak. Lame2 tgu cter ko, bazir utk flashback je? Haishhh. Xyh layan la diorg yg kompius2 tu. Soh diorg baca berkali2 episod lepas kasi paham. Aku sndiri baca citer ko 5-6x nk kasi paham sndiri. Haishhh. Geram plak aku. Hahahaha

    ReplyDelete
  3. hah baru jelas...lulu lulu lulu...

    ReplyDelete
  4. Terbaik.. mcm comel je hiro kesayangan aku si zahid tu

    ReplyDelete
  5. nice..suka hafid...

    ReplyDelete
  6. yeay!! haikal dah ingat balik!! now.. it's payback time. muahahaha

    bila next episode nak release?? (macam movie pulak kan?) tihihi

    ReplyDelete
  7. Betul gak jgn ko lyn owg kompius2 tu bg diaowg hari2 baca cerpen ko sampai paham..hehe.ingatkan btul2 hisya dah kuar tp flashback je..hisya2 sk sgt kat ko..

    ReplyDelete
  8. Flashback ?? Mimpi kan ni. Okay not bad but previous postss better. How can i subcribes? Susah la nak on hari hari? I looking toward next post :) salam dari india

    ReplyDelete
  9. best gla dh bca smua.. x sbar nk tnggu sambungan lps ni... nk tngok ap nk jd lps ni..

    ReplyDelete
  10. walaupun flashback tapi ok apa...memang terbaik!!

    ReplyDelete
  11. http://dunia-n.blogspot.kr/2014/07/persoalan-dan-situasi-98.html

    shark, errmmm just nak tahu apsal post ni hilang erk?

    ReplyDelete
  12. terbaik la... wlaupun flashback ia ttp terbaik dan nmmg di tggu2. yg plg pbtg Haikal da igt!

    ReplyDelete
  13. pergh serius ak suke gile bace cite kau ni shark....rase mcm tgk drama cintan2 pulak...serius ke-reality-an nye terserlah.....bole bace sambil tebayang watak n situasi....so...ur story r the best...n ak suka gaya bahasa ko yang sempoi abis....keep it up....aku selalu je tunggu update cite dari ko...cume mcm frust skt sbb lmbt release je cite nye...tp tkpe...aku akn terus besabar....hehe...(A.R.R)

    ReplyDelete
  14. besttt. terasa rindu kt zahid si playboy

    ReplyDelete
  15. Ade sorg bdk kmpg ak nma haikal umo 16yo, ak rsa ni crta psl dia la kot

    ReplyDelete
  16. I was caught by this manuscript. I read Remaja 1st then proceed to Asrama. Relatable I must say & couldn't wait for the sambungan! So far I'm rooting for Hafid :-) keep it up!

    Hmmm. Rindunya kena cuddle mlm2...

    ReplyDelete
  17. I da baca baca cerpen asrama da jauh jugak sampai paan ajk Tengok movie. Then move to remaja sbb nk Cari yg diA kne gari lps tu ap jdi X jumpa2

    ReplyDelete
  18. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Tlp Aki Di 0852-9827-5599 atau KLIK DISINI PESUGIHAN AKI MAULANA Wassalam

    ReplyDelete

Kalau rasa entry ni best, boleh komen :)